מדיטציה אקטיבית – אושו – איך לעצור את המחשבות

אושו הוא סופר, פילוסוף ומיסטיקן הודי שנולד
בעיר מאדהיה פראדש, הודו.

אושו נודע בעיקר בזכות טכניקות של מדיטציה אקטיבית שפיתח,מדיטציה אקטיבית
ביניהן: מדיטצית קונדליני, מדיטציית דינמיק, מדיטציה נו מיינד,
מדיטציית נטראז' ועוד…

מה שמייחד את הטכניקות האלו הוא שהן אינן מדיטציות פאסיביות מוכרות,
שבהן יושבים ישיבה שקטה כדי לאפשר לגוף להיכנס למצב מדיטטיבי,
אלו מדיטציות אקטיביות המשלבות ריקוד, ריצה צחוק ובכי.

ספריו של אושו שוכתבו מהקלטות אודיו ווידאו מתוך הרצאותיו
הרבות מול תלמידיו והם מהווים כר נרחב לתובנות, למידה
ומכילים עושר רב בכל הנוגע למזרח הרחוק ולמדיטציה בפרט.

במיוחד אני אוהבת את ספרו:
אושו – " מדיטציה – ראשית החופש ומהותו / מדריך מעשי ל-63 סוגי מדיטציה"

אחד הקטעים שמאד דיברו אלי ושינו את תפיסת עולמי
קשור למאבק הפנימי שמתחולל בתוכנו.
בעבודה עם לקוחות אני רואה את זה במקום
שבו הם מנסים לחשוב חיובי,
אבל אז עוברת בראשם מחשבה שלילית
והם מנסים לכפות על עצמם חשיבה חיובית וגם אומרים לי
אני מנסה לחשוב רק חיובית.

זה כמובן מחזיר אותי לבסיס הדברים, לחשיבה,
לחלק בנו שמנסה "לא לחשוב" ולדכא את החלק כשחושב
כאשר מחשבות עולות וצפות בתודעה.

הנה קטע מספרו המומלץ בחום הנוגע למדיטציה
ולמיינד שלנו שמנסה להפסיק לחשוב.

מדיטציה – תנו לחיות בשקט!

"מדיטציה משמעותה לחיות, לחיות לגמרי,
ואתה יכול לחיות לגמרי רק כאשר אתה שקט.

בלהיות שקט אינני מתכוון להיות חסר תודעה.
אתה יכול להיות שקט וחסר תודעה,
אך זה לא יהיה שקט חי – שוב אתה תפספס.

אז מה לעשות? השאלה רלבנטית.
התבונן – אל תנסה לעצור.

אין כל צורך לנקוט כל פעולה נגד השכל.
ראשית, מי יעשה את זה? זה יהיה שכל שנאבק בשכל עצמו.

אתה תחלק את השכל שלך לשתיים:

חלק אחד שמנסה להיות הבוס,
הראשון, שמנסה להרוג את החלק האחר של עצמו – זה מגוחך,
זה משחק טיפשי.
זה יכול לשגע אותך.
אל תנסה לעצור את השכל או את החשיבה – רק תתבונן בהם.
אפשר אותם. אפשר להם חופש מוחלט.
תן להם לרוץ מהר ככל שהם רוצים.
אל תנסה לשלוט בהם בשום דרך.
תהיה רק עד.
הם יפים.

השכל הוא אחד מהמנגנונים היפים ביותר.
המדע עדיין לא הצליח ליצור משהו שמשתווה לשכל.
השכל עדיין נשאר יצירת המופת – מורכב כל-כך, חזק כל-כך,
עם כל-כך הרבה כוחות גנוזים.
התבונן בו! תיהנה ממנו!

ואל תתבונן כאויב, מכיוון שאם אתה מסתכל בשכל כמו באויב,
אינך יכול להתבונן.
כבר יש לך דעה קדומה; אתה כבר נגד.

אתה כבר החלטת שמשהו לא בסדר בשכל – אתה כבר הסקת.
ובכל פעם שאתה מסתכל במישהו כאויב, לעולם אינך מסתכל עמוק.
לעולם אינך מביט אל תוך העיניים;
אתה נמנע.

התבוננות בשכל משמעותה: להסתכל בו באהבה עמוקה,
בכבוד עמוק, בהערצה – זאת מתנתו של אלוהים לך!
שום דבר אינו לא בסדר בשכל עצמו.
שום דבר אינו לא בסדר בחשיבה עצמה.
זה תהליך יפה כמו תהליכים אחרים. "
(עמודים 254-255)

"הסתכל בהערצה עמוקה. אל תהיה לוחם, היה מאהב.
התבונן בניואנסים העדינים של השכל;
בפניות הפתאומיות,
בפניות היפות;
בקפיצות ובדילוגים הפתאומיים;
במשחק שהשכל ממשיך לשחק;
בחלומות שהוא טווה – בדמיון, בזיכרון, באלף ואחת ההשלכות שהוא יוצר.

התבונן!
עמוד שם, בצד, רחוק, לא מעורב,
לאט לאט אתה מתחיל להרגיש….

ככל שההתבוננות שלך נעשית עמוקה יותר,
כך המודעות שלך נעשית עמוקה יותר,
רווחים מתחילים להופיע, מרווחים.
מחשבה אחת הולכת, אחרת אינה באה;
יש רווח, ענן אחד חלף, אחר מגיע;
יש רווח.

באותם הרווחים בפעם הראשונה
יהיו לך הניצוצות של אי-חשיבה,
יהיה לך הטעם של אי-חשיבה.

כשמחשבה עוברת, התבונן בה;
כשמרווח עובר, התבונן בו.
העננים יפים; גם אור השמש יפה. כעת אינך בוחר.
כעת איך לך שכל מקובע: אינך אומר: "אני ארצה רק מרווחים",
זה טיפשי – מכיוון שברגע נעשית קשור לרצון רק במרווחים,
אתה החלטת שוב כנגד החשיבה.

ואז ייעלמו אותם המרווחים.
הם מתרחשים רק כשאתה מרוחק מאוד, נמצא בצד.
הם מתרחשים, אי אפשר להביאם.
הם מתרחשים, אינך יכול לאלץ אותם להתרחש.
הם התרחשויות ספונטניות.

המשך להתבונן.
תן למחשבות לבוא וללכת – לאן שהן רוצות ללכת – שום דבר אינו לא בסדר!
אל תנסה להשפיע ואל תנסה לכוון;
תן למחשבות לנוע בחופש מוחלט.
ואז יבואו מרווחים גדולים יותר".
(עמוד 255)

השאירו תגובה

Hareli Inbar הגיב\ה 31/01/15

ניצה, תודה רבה! יש לזה כל כך הרבה ערך בשבילי!

הגיבו
אבי הגיב\ה 17/01/17

עזר לי מאוד, תודה לך

הגיבו
הוסיפו תגובה